loading...
کلبه سبز(خوش آمدید)
کلبه سبز بازدید : 10 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

۱۲عشقی که زندگی شما را سياه می‌كند

يك بار ديگر شخصيت فردي را كه به او علاقمند شده ايد مرور كنيد. اين مطلب مي خواهد هشدار دهد كه محبوب شما ممكن است دچار نوعي اختلال شخصيت باشد اما شما چون دوستش داريد، متوجه آن نشويد.

عشق پديده غريبي است كه هر كسي در زندگي حداقل يك بار آن را تجربه مي كند. گاهي ماجرا شكل پيچيده اي به خودش مي گيرد و ما عاشق كسي مي شويم كه دچار درجه هايي از اختلال هاي شخصيتي است. شايد خود شما هم الان درگير همين نوع رابطه هستيد اما خودتان خبر نداريد و يا نمي خواهيد قبول كنيد. شايد هم از علائم اين نوع عشق ها بي خبريد.

چرا افراد با اختلال شخصيت جذابند؟

جنبه هايي از شخصيت هستند كه مانع از شناخت افراد داراي اختلال شخصيت در همان اوايل آشنايي مي شوند. اين افراد غالباً اول آشنايي تصوير خيلي خوبي از خودشان ارائه مي دهند كه بقيه را جذب مي كند. افراد داراي اختلال شخصيت از نظر ظاهري با بقيه فرقي ندارند و آنها هم ممكن است زيبا و باهوش باشند و در كارشان حسابي افراد موفقي باشند كه اين ويژگي ها باعث مي شود براي ديگران جذاب به نظر برسند. از سوي ديگر، براي تشخيص اختلال شخصيت، بايد گذشته او را دانست و اطلاعات زيادي از روابط او با ديگران و الگوهاي رفتاري اش داشت كه در آشنايي كوتاه مدت به دست نمي آيد. علاوه بر همه اينها، افراد داراي اختلال شخصيت ويژگي هايي را از خودشان بروز مي دهند كه مي تواند ديگران را مجذوب آنها كند؛ براي مثال آيا تا به حال كسي از اطرافيان تان شيفته فردي شده است كه خيلي شيرين زبان است؟ يا با ساختن داستان درباره اينكه به چه موقعيت هاي بالايي رسيده و چه آدم هاي مهمي را مي شناسد، او را به خود جذب كرده باشد؟ همين ويژگي ها كه او را جذب كرده، اتفاقاً مربوط به اختلال شخصيتي او بوده است. به هر حال، در اين باره دوست تان را سرزنش نكنيد و يادتان باشد كه همه ما داراي اين گرايش دروني هستيم كه به سمت افراد نابهنجار جذب مي شويم! جواب او به اين سوال ها، تا حدي دليل هاي شخصي او را براي جذب شدن به چنين افرادي روشن تر مي كند:

ـ آيا چنان مبهوت ويژگي هاي ظاهري يا رفتاري او شده است كه باعث مي شود بسياري از ويژگي ها و رفتارهاي ناپسند از چشمش دور بماند؟
ـ آيا فردي كه به او علاقه دارد، داراي ويژگي هايي است كه او به شدت فاقد آنها است؟
ـ آيا او خود را ملزم به كمك به اين افراد و نجات آنها مي داند؟
ـ آيا هنگام اقدام به ترك فرد مرود علاقه اش، حتي اگر آن را ضروري هم بداند، دچار احساس گناه مي شود؟
ـ آيا نياز به كمك به نيازمندان آنقدر در او قوي است كه خودش را ناتوان از ترك چنين آدمي مي بيند.
ـ آيا او در همان لحظه اول آنچنان عاشق مي شود كه ديگر معايب شخصيتي و رفتاري او را نمي بيند؟
ـ آيا عزت نفس او آن قدر شكننده است كه گفتن كلمه نه به فردي كه فكر مي كند در مقايسه با خودش موقعيت برتري دارد، برايش خيلي دشوار است؟
ـ آيا فقط به اين فكر است كه از تنهايي فرار كند؟
- آيا دوستان تان با اين شخصيت ها برخورد داشته اند؟
ـ آيا رابطه آنها بسيار شورانگيز شروع شد و بعد به دلايلي نه چندان قابل قبول، به سردي گراييد؟
ـ آيا خواستگار او از تاثير رفتارهايش روي ديگران آگاهي ندارد؟
ـ آيا خواستگار او رفتارهايي دارد كه به نظر نامناسب است اما خودش با آنها مشكلي ندارد؟
ـ آيا وقتي براي تصحيح رفتار او اقدامي مي شود، به آن اعتنايي نمي كند و يا واكنش منفي دارد؟
ـ آيا او معمولاً اول رابطه خيلي خوب با بقيه برقرار مي كند و بعد كارش به دلسردي و دلخوري و كناره گيري مي كشد؟
ـ آيا خواستگار او آن قدر به توجه و محبت نياز دارد كه دوست تان را به ستوه آورده است؟
ـ آيا خواستگار او آن قدر منضبط و منظم است كه هر تغيير برنامه اي او را عصباني مي كند؟
ـ آيا رفتار خواستگار او عجيب و غريب است و اصلاً براي همين است كه دوست تان دوستش دارد؟
ـ آيا بددلي ها، نگراني ها و سوءظن هاي خواستگارش امان دوست تان را بريده است؟

اگر جواب ها به سوال هاي بالا مثبت است، ورود او را به جمع افراد داراي سابقه ارتباط با اختلال شخصيتي ها تبريك مي گوييم. البته، در اين گروه افراد خيلي زيادي وجود دارند و دوست تان، يكي از متعدد آدم هاي داراي اين تجربه است. يادتان باشد تنها جواب مثبت به يكي از اين سوال ها، براي تشخيص اختلال شخصيت در كسي كه او را دوست دارد كافي نيست اما بد نيست قدري شك او را برانگيزيد.

۱. محبوب شكاك (اختلال شخصيت پارانوئيد)

علائم:

ـ گمان مي كند كه به او آسيب مي زنند، يا به او دروغ مي گويند يا قصد دارند از او سوء استفاده كنند.
ـ ظاهراً هميشه برايش جاي ترديد وجود دارد كه ديگران به او وفادار هستند يا نه.
ـ از اينكه بخواهد اعتماد كند مي ترسد و صميمانه همه چيز را با محبوبش در ميان نمي گذارد.
ـ حرف هاي ديگران را، حتي اگر شوخي يا تعريف و تمجيد باشد، عليه خود تعبير مي كند يا فكر مي كند قصد تمسخر او را دارند.
ـ وقتي از كسي ناراحت مي شود، كينه او را براي هميشه به دل مي گيرد.
ـ فكر مي كند مورد حمله ديگران قرار گرفته، در نتيجه به سرعت عصباني و پرخاشگر مي شود.
ـ خشك و رسمي و فاقد حس شوخ طبعي است.
ـ گاهي بقيه را مي ترساند چون احساس مي شود توانايي اين را دارد كه به ديگران آسيب برساند.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

خيلي از افراد جذب افراد مرموز و تودار مي شوند. انگار مي خواهند از راز و رمز اين دسته از افراد سر در بياورند. به علاوه، آدم هاي شكاك گاهي زخم خورده به نظر مي رسند و در بعضي ها اين احساس را به وجود مي آورند كه رسالت كمك به او را دارند.

در واقع، افرادي كه نياز دارند دائم مورد تاييد ديگران باشند و وفاداري خود را به كسي ثابت كنند و آدم هايي كه شك و ترديد و دائم چك شدن را به پاي عشق و علاقه مي نويسند و دوست دارند دائم كنترل شوند، جذب چنين افرادي مي شوند. آدم هايي كه نياز به مراقبت كردن از شخص ديگري دارند هم مستعد برقراري رابطه با پارانوئيدها هستند.

آخرش چه مي شود؟

رابطه با اين افراد مي تواند خطرناك باشد چون اگر احساس كنند محبوب شان به آنها آسيب خواهد زد، ممكن است تصميم بگيرند در اين كار پيشدستي كنند. خبر بد اينكه اين دسته از افراد اغلب درمان هم نمي شوند چون به درمانگر هم اعتماد نمي كنند و واكنش شان به درمان خيلي تهاجمي است.
اشاره: فيلم قرمز حكايت مردي است كه با وجود عشق كه به همسرش دارد، نمي تواند او را باور كند و دست از ترديد بر نمي دارد.

۲. محبوب منزوي (اختلال شخصيت اسكيزوئيد)

علائم:

ـ علاقه اي به ارتباط نزديك با ديگران ندارد، حتي كسي كه محبوبش است.
ـ فعاليت هاي فردي را ترجيح مي دهد، حتي به بودن با خانواده.
ـ تعداد فعاليت ها و وقايعي كه مي تواند براي او جذاب باشد، خيلي اندك است.
ـ به غير از اعضاي خانواده، فرد ديگري با او نزديك و صميمي نيست.
ـ انگار نسبت به تمجيد و حتي انتقاد اطرافيان بي تفاوت است.
ـ به نظر بقيه، سرد و منزوي و بي احساس يا شايد خجالتي است.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

اين افراد به دليل درونگرايي و گوشه گيري خود مي توانند براي بقيه جذاب باشند، به علاوه افرادي كه مي خواهند طرف مقابل شان فقط با آنها وقت بگذراند و خيال خيانت هم به سرش نزند، جذب چنين آدم هايي مي شوند. همچنين اين دسته از آدم ها، احساسات افرادي را قلقلك مي دهند كه مي خواهند دائم از شريك زندگي شان مراقبت كنند، به جاي او حرف بزنند، به جاي او تصميم بگيرند و خلاصه مثل يك پرستار مهربان براي او باشند. اگر كسي نياز دارد كه طرف مقابلش به او خيلي احتياج داشته باشد، احتمالاً جذب اسكيزوئيدها مي شود. نكته تلخ و خنده دار ماجرا اين است كه بعد مي فهمد آنها اصلاً به او نيازي ندارند و بود و نبودشان آن قدرها هم فرقي نمي كند.

آخرش چه مي شود؟

اسكيزوئيدها خيلي به درمان جواب نمي دهند چون منزوي بودن مهمترين مكانيسم دفاعي اي است كه همه عمرشان داشته اند و نمي خواهند آن را ترك كنند، بنابراين نبايد از آنها عصباني شد و اگر قرار است با چنين آدم هايي زندگي كنيد، بايد بي خيال تغيير آنها شويد. بايد بگذاريد به حال خودشان باشند و در فعاليت هايي كه دوست دارند شريك شد. اگر قرار است همسري داشته باشيد كه قلبش براي خانواده بتپد، اسكيزوئيدها مناسب نيستند.
اشاره: فارست شخصيت ساده و دوست داشتني است كه خيلي هم توجه جلب مي كند. اما بيشتر سرگرم كارهاي خودش است تا كارهايي كه مردم معمولاً انجام مي دهند.

۳. محبوب غيرعادي (اختلال شخصيت اسكيزوتايپال)

علائم:

ـ افكار او به نظر همه تا حدي عجيب است.
ـ حوادث، اتفاق ها و خلاصه همه چيز در زندگي عادي براي او معناي خاصي دارند.
ـ انگار دنيا را به روش خاصي تجربه مي كند، انقدر كه گاهي هيچ كس از دنياي او چيزي سر در نمي آورد.
ـ عواطف، هيجان ها و ابراز احساس هاي او به نظر عجيب و نامتناسب مي رسند.
ـ دوستان صميمي زيادي ندارد.
ـ زياد علاقه به موقعيت هاي اجتماعي ندارد چون با ديگران احساس راحتي نمي كند.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

افراد اسكيزوتايپال، اسرار آميز، شگفت انگيز و حتي سرگرم كننده اند، براي همين هم در ديدارهاي اول، مي توانند جذاب باشند. آنها يك دنيا حرف هايي دارند كه در زندگي تان نشنيده ايد و مي توانند باعث خنده يا شگفتي شوند. به علاوه گاهي رفتارها و پوشش متفاوت آنها، به بقيه اين احساس را مي دهد كه افرادي جسور هستند و همين، خودش جذابيت است. همچنين متفاوت بودن شان، حس اين را كه بخواهند از آنها مراقبت كنند در افراد به وجود آورد. البته، معمولاً آدم هايي جذب اسكيزوتايپال ها مي شوند كه خودشان هم رگه هايي از عجيب و غريب بودن داشته باشند! از ما گفتن بود، بايد مراقب بود!

آخرش چه مي شود؟

بايد در رابطه با اين افراد حسابي پوست كلفت بود و آمادگي طرد شدن در موقعيت هاي اجتماعي را داشت. همچنين بايد براي بارها عصباني شدن از دست او آماده شد. نبايد براي تغيير او عجله به خرج داد و بايد قدم به قدم در كنار او بود تا بتواند كم كم با اجتماع كنار بيايد. اگر چنين صبري وجود ندارد، بدانيد ترك كردن ناگهاني او مي تواند حسابي به او آسيب بزند. پس، اين كار حتماً بايد به تدريج و با كمك يك متخصص انجام شود.
اشاره: ذهن زيبا به خوبي مردي را به تصوير مي كشد كه با بقيه فرق دارد. حتي نقوش لباس هاي ديگران را به شيوه اي غريب و معنادار مي بيند، نگاهي كه بقيه با آن ارتباط نمي گيرند و همين دليل هم از او فردي تنها مي سازد.

۴. محبوب نمايشي (اختلال خصيت هيستريونيك)

علائم:

ـ دوست دارد هميشه مورد توجه همه باشد و بسيار تلقين پذير است.
ـ رفتارها و نوع لباس پوشيدنش براي جلب توجه است.
ـ نگرش خاصي درباره مسائل مهم زندگي ندارد، ديدش سطحي است و حرفي براي بيان كردن در جمع ها ندارد.
ـ تحمل مورد بي توجهي قرار گرفتن را ندارد و زود احساساتش تغيير مي كند. حتي ممكن است در جمع به پرخاشگري و قشقرق بپردازد.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

اگر فردي با چنين آدم هايي وارد رابطه شود، احتمالاً از آن دسته آدم هايي است كه هيجان خواهي دروني خود را دائم سركوب مي كند. يا شايد براي خود به اندازه كافي ارزش قائل نيست كه نيازهاي خود را در رابطه به رسميت بشناسد و بخواهد كه برطرف شوند.

آخرش چه مي شود؟

براي داشتن يك رابطه زناشويي عميق و بادوام، يك فرد هيستريونيك به هيچ وجه مناسب نيست. اگر فردي مي خواهد چنين رابطه اي را ادامه دهد، بايد حد و مرزهاي خيلي دقيقي را تعيين كند و سر حرف خودش هم بماند. بايد انتظارها را درباره روابط، نوع لباس پوشيدن و رفتار كردن اين افراد مطرح شود و در اين باره قاطع بود. بايد خود را براي پرخاشگري هاي آنها آماده كرد و از يك درمانگر كمك گرفت. اگر تصميم به جدايي از آنها گرفته شد، بايد از حمايت خانواده و دوستان استفاده شود تا از خشم او زياد آسيب نديد.
اشاره: شخصيت زن مهم فيلم زندگي خصوصي برگرفته از يك شخصيت هيستريونيك است.

۵. محبوب توفاني (اختلال شخصيت مرزي)

علائم:

ـ اقدام هاي ديوانه وار انجام مي دهد تا از سوي محبوبش طرد نشود و معمولاً رفتارهاي او را طوري تعبير مي كند كه انگار قصد ترك كردن او را دارد.
ـ در تاريخچه زندگي او رفتارهاي تكانشي وجود دارد، مانند رانندگي پر خطر، پرخوري، اعتياد، ولخرجي و...
ـ در تاريخچه زندگي او ارتباط هاي بي ثبات با ديگران وجود دارد.
ـ بارها اقدام به خودكشي يا آسيب رساندن به خود كرده يا دست كم ژست آن را گرفته است.
ـ نوسان هاي شديد هيجاني دارد؛ براي مثال از شادي به افسردگي يا از آرامش كامل به خشم خيلي شديد.
ـ احساس پوچي مزمن دارد.
ـ پرخاشگري هاي بي مورد كلامي و فيزيكي دارد.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

در بيشتر موارد، شخصيت هاي مرزي را زنان تشكيل مي دهند. فرد مبتلا به اختلال شخصيت مرزي، بسيار جذاب، پرشور، پر از هيجان، بدون حد و مرز و جسور ظاهر مي شود كه خيلي جذاب است. او در ابتدا هيچ رفتار ناخوشايندي ندارد و كسي به مشكل دار بودن او شك نمي كند. افرادي كه از بالا و پايين شدن زياد در رابطه و واكنش هاي ناگهاني خوش شان مي آيد، يا احساس مي كنند رسالت نجات فردي اين چنين بي ثابت را دارند، وارد چنين روابطي مي شوند.

آخرش چه مي شود؟

درمان چنين فردي اگر چه كند و دشوار اما ضروري است. تمام تهديدهاي او به خودكشي بايد جدي گرفته شود. بايد با تفكر سياه و سفيد او مقابله و متهم شدن به بي عاطفه بودن را دائم تحمل كرد. زندگي با افراد داراي اختلال شخصيت مرزي از هر اختلال ديگري دشوارتر است. به هر حال بايد مراقب بود به تفكرهاي خود تخريبي او دامن نزد و به او فهماند كه اگر دلخوري وجود دارد، به معناي اين نيست كه از او متنفرند. سرانجام اين افراد، اگر بعد از تلاش هاي مكرر براي خودكشي زنده بمانند، در بيشتر موارد افسردگي است.
اشاره: سابقه خودكشي، رفتارهاي تكانشي تصميم هاي عجولانه و بدون فكر كردن به عاقبت كار، ويژگي هاي شخصيت باران كوثري در فيلم بغض است.

۶. محبوب خطرناك (اختلال شخصيت ضد اجتماعي)

علائم:

در فعاليت هايي شركت مي كنند كه خلاف قانون است و احتمالاً سابقه بازداشت يا مشكلات قانوني دارد.
ـ بارها به خاطر منافع خود، به ديگران دروغ مي گويد و آنها را فريب مي دهد.
ـ تكانشي است، يعني رفتارهايش ناگهاني است و به عاقبت آنها فكر نمي كند. اصلاً انگار هيچ چيز برايش درس عبرت نمي شود.
ـ بارها نشان داده براي رفاه و سلامتي ديگران اهميتي قائل نيست.
ـ ثبات و شرافت لازم در زمينه شغلي خود را ندارد.
ـ روحيه پشيماني و عذرخواهي ندارد و در برابر آسيبي كه به ديگران مي زند يا ناراحتي هايي كه درست مي كند، به جاي عذرخواهي، بهانه مي تراشد و خود را توجيه مي كند.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

افراد ضد اجتماع به شدت در برقراري ارتباط مهارت دارند و خيلي سعي مي كنند جذاب و با مزه باشند. آنها باعث مي شوند احساس شود يك رابطه جالب دوطرفه برقرار شده و آينده اي پر از شادي و خوشبختي در زندگي زناشويي پيش روي است. واقعاً چه كسي از اين شرايط بدش مي آيد؟ البته قضيه به اين سادگي ها هم نيست. گاهي افراد جذب كسي مي شوند كه به نظر جالب و قوي مي رسند؛ آدمي كه اگرچه خيلي خودش را احساساتي، مودب و با وجدان نشان مي دهد اما در عمل نشاني از احترام به انسان ها در رفتارش نيست. احتمالاً عزت نفس اين افراد آسيب ديده است و براي خودشان به اندازه كافي، ارزش قائل نيستند.

آخرش چه مي شود؟

اگر كسي فكر مي كند صبرش لبريز نخواهد شد، هميشه مي تواند سكوت كند، دروغ بشنود و تحقير شود، همه بار مسئوليت زندگي را به تنهايي به دوش بكشد، با خيانت هاي مكرر كنار بيايد و پاي محاكمه و مانند آن هم بنشيند، مي تواند زندگي با چنين فردي را امتحان كند. در غير اين صورت، هر جا جلوي ضرر را بگيرد، سود كرده است.
اشاره: عبرت نگرفتن و برنامه ريزي مداوم براي تبهكاري. عاقبت خيلي از ضد اجتماعي هاي پيشرفته است كه در فيلم درايو به تصوير كشيده مي شود.

۷. محبوب خودپسند (اختلال شخصيت خودشيفته)

علائم:

ـ خود را از همه مهمتر مي داند و تمام وقت در حال تعريف از خود است.
ـ خود را فرد خيلي خاصي مي داند كه تنها آدم هاي خيلي برجسته مي توانند دركش كنند.
ـ هميشه خودش را حق به جانب مي داند و انتظار دارد بقيه در راستاي خواسته هاي او رفتار كنند.
ـ از ديگران براي خواسته هاي خودش سوء استفاده مي كند.
ـ توانايي درك ديگران يا همدلي با آنها را ندارد و در واقع بقيه را آن قدر مهم و باارزش نمي داند.
ـ به شدت به ديگران حسادت مي كند اما مدعي است اين ديگران هستند كه حسادت مي كنند.
ـ همواره نياز به شنيدن تعريف و تمجيد از سوي ديگران، به خصوص خانواده دارد.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

برخلاف باور عمومي، بيشتر خودشيفته ها، مرد هستند. آنها خيلي جذاب و با اعتماد به نفس ظاهر مي شوند و با دروغ ها و گزافه هاي فراوان، ديگران را شيفته خود مي سازند. اما اگر كسي به اين افراد توجه كند، ممكن است به اين دليل باشد كه در گذشته ياد گرفته هميشه در خدمت ديگران باشد و به خواسته هاي خود توجه نكند. همچنين اگر عزت نفس و اعتماد به نفسش خيلي ضعيف باشد، ممكن است كم كم طوري وارد بازي يك فرد خودشيفته شود كه خودش هم باور كند او برتر است و دارد او را با همه ضعف هايش تحمل مي كند. حتي شايد از اين بابت از او ممنون هم باشد.

آخرش چه مي شود؟

آدم هاي خودشيفته، يا در كودكي زيادي مورد توجه بوده اند يا برعكس، آن قدر بي اعتنايي ديده اند كه با خودشيفتگي دارند از خودشان دفاع مي كنند. درمان آنها دشوار است، چون اصلاً ديگران را در حدي نمي بينند كه بخواهند آنها را تغيير دهند. اگر بتوان خيلي قاطع ماند و راه را بر تحقير ديگران بست براي مثال حد و مرزهاي خيلي روشني گذاشت، خيلي جدي و با بي اعتنايي مي توان تا حدي اوضاع را كنترل كرد. همچنين اگر بتوان او را در بازي خودش انداخت و براي مثال با تعريف وسوسه اش كرد تا درست رفتار كند، اوضاع بهتر مي شود. با اين حال، زندگي با يك خودشيفته مي تواند تمام توان فرد را بگيرد و از آنها فردي افسرده و بدون اعتماد به نفس بسازد.
اشاره: دارسي در فيلم غرور و تعصب به هيچ كس بها نمي دهد. هيچكس را در حد و اندازه خود نمي داند و از هر فرصتي براي سر كوفت زدن به ديگران و تحقير آنها استفاده مي كند.

۸. محبوب فرساينده ( اختلال شخصيت پرخاشگر ـ منفعل)

علائم:

ـ به طور غير مستقيم از انجام وظايف شغلي و اجتماعي سرباز مي زند.
ـ همواره از اين شاكي است كه بقيه او را درست درك نمي كنند.
ـ در بسياري از موارد لجوجانه به بحث و جدل مي پردازد.
ـ ظاهراً بدون هيچ دليل مشخصي از افراد مافوق خشمگين است و از آنها دائم انتقاد مي كند.
ـ نسبت به آدم هاي موفق تر احساس حسادت مي كند.
ـ در بسياري از موارد با اغراق، از مشكلات زندگي خودش گله دارد.
ـ همواره بين اطاعت انفعالي و نافرماني خصمانه در نوسان است.
ـ رفتارهايش به طور غير مستقيم، خوشبختي و موفقيت هاي شريك زندگي اش را از بين مي برد.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

جذب آدمي كه هميشه با نيش و كنايه حرف مي زند و هميشه خشم دارد كار ساده اي نيست. اگر كسي چنين فردي را دوست دارد، احتمالاً مي خواهد در نقش يك منجي ظاهر شود و او را از گرفتاري هايي كه مي گويد، رها كند. علاوه بر اين، شايد فردي كه زياد غر مي زند، شبيه به يكي از والدين او باشد و با همه سختي هايي كه رابطه با او دارد، باز برايش يادآور فضاي خانه باشد و به همين دليل رفتارهاي اعصاب خردكن او را تحمل مي كند.

آخرش چه مي شود؟

افراد منفعل ـ پرخاشگر، اعتماد به نفس و عزت نفس ديگران را تخريب مي كنند و تلاش براي تغيير او هم بي نتيجه است. در واقع اين شخصيت ها مي توانند ديگران را به طور كامل نابود كنند. براي همين، بهتر است اين رابطه ادامه پيدا نكند. به علاوه بايد مراقب بود كه تصميم گيري يا تعيين تكليف را به عهده او نگذاشت چون اوضاع سخت مي شود و خلاصه حسابي پشيماني به بار مي آورد.
اشاره: شخصيت اصلي فيلم راننده تاكسي از همه عصباني است. عصبانيت او حد و مرزي ندارد. انگار بايد از همه انتقام بگيرد. خشم او به همه مربوط است و فيلتري ندارد.

۹. محبوب هراسان (اختلال شخصيت اجتنابي)

علائم:

ـ به دليل ترس از انتقاد و عدم تاييد، از فعاليت هايي كه نياز به تعامل با افراد زياد داشته باشد طفره مي شود.
ـ فقط مايل است با افرادي ارتباط برقرار كند كه از آنها خوشش مي آيد.
ـ به دليل احساس شرم و يا ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن، در مورد دنياي دروني خود حتي با صميمي ترين اطرافيانش هم صحبتي نمي كند.
ـ در موقعيت هاي اجتماعي دائم نگران اين است كه مرود انتقاد قرار بگيرد يا اينكه طرد شود.
ـ به خاطر احساس بي كفايتي، از حضور در موقعيت هاي اجتماعي جديد اجتناب مي كند و اگر همه در چنين موقعيت هايي حاضر شود، احساس كمتر و پايين تر بودن دارد.
ـ معمولاً سعي مي كند وارد فعاليت هاي جديد و ناشناخته نشود.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

بسياري از آدم ها دوست دارند چيزها و افرادي را به دست بياورند كه به نظر دست نيافتني هستند. آدم هاي اجتنابي هم به خاطر اينكه رابطه اي برقرار نمي كنند و از آدم ها با هراس مي گريزند، از همان گروه دست نيافتني ها به حساب مي آيند. از طرف ديگر، اين افراد به نظر مظلوم هايي مي رسند كه نياز به كمك دارند و ميل افراد به نجات را قلقلك مي دهند. آدم هاي اجتنابي به نظر خيلي هم امن مي رسند چون تمايل به ارتباط با غريبه ها در آنها كمتر است. شايد دوست تان هم به همين دليل جذب چنين آدمي شده است.

آخرش چه مي شود؟

نبايد به درمان دلخوش بود. زندگي با اجتنابي ها مي تواند خيلي كسل كننده باشد. اگر ديگران دل به دلش دهند و با همه كناره گيري ها و يكنواختي هايش كنار بيايند، كمكي به بهبود اوضاع نمي كنند. بايد صبر به خرج داد، قدم به قدم او را تشويق كرد، او را وارد جمع ها كرد و البته به محدود بودن هم عادت كرد.
اشاره: شايد اولين چيزي كه به ذهن بيننده برسد، ترسو بودن سامر در فيلم «۵۰۰ روز سامر» است. او از اينكه با ديگران ارتباط داشته باشد وحشت دارد و فقط در دايره اطرافيان نزديك خود كه برايش امن است. ارتباط برقرار مي كند.

۱۰. محبوب غمگين (اختلال شخصيت افسرده)

علائم:

ـ زندگي و رفتارهاي او پر از غم و اندوه است.
ـ احساس بي كفايتي و بي ارزشي دارد و اعتماد به نفسش خيلي پايين است.
ـ نسبت به خودش ديدي منفي دارد و هميشه در حال سرزنش كردن خودش است.
ـ بيشتر تمايل دارد خودخوري كند و وقت زيادي را به غصه خوردن مي گذراند.
ـ نسبت به ديگران، از جمله افراد مهم زندگي اش هم ديدگاهي منفي و انتقادي دارد.
ـ تمايل زيادي دارد كه دائم دچار احساس پشيماني و گناه شود.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

آدم هاي با شخصيت افسرده در نگاه اول خيلي فروتن و مودب به نظر مي رسند آنها آدم هاي آرامي هستند كه مسئوليت همه چيز را به گردن مي گيرند و از ديگران عذرخواهي مي كنند. به علاوه به شدت اين احساس را در آدم بر مي انگيزند كه بايد ا آنها مراقبت كرد. از طرف ديگر، اين دست از آدم ها، به ديگران فرصت مديريت كامل رابطه را مي دهند.

آخرش چه مي شود؟

مي توان روي كمك درمانگر حساب كرد. مي توان عزت نفس او را بال برد و به او كمك كرد به دنيا اين همه تلخ نگاه نكند. جدا شدن از او در شما احساس گناه به وجود مي آورد. اگر هم قرار بر ماندن با او باشد، بايد مراقب بود خودمان عزت نفس را از دست ندهيم.
اشاره: در فيلم سگ آبي مردي كه از شدت افسردگي به ندرت حرف مي زند، با يك عروسك ارتباط برقرار مي كند.

۱۱. محبوب آويزان (اختلال شخصيت وابسته)

علائم:

ـ توانايي تصميم گيري در امور روزمره بدون كسب اطمينان و نظر پرسيدن از ديگران را ندارد.
ـ نياز دارد مسئوليت غالب حيطه هاي مهم زندگي را به عهده ديگران بگذارد.
ـ به خاطر ترس از تنهايي، از مخالفت با ديگران يا حتي اظهارنظر پرهيز مي كند.
ـ به دليل اينكه به توانايي هايش اطمينان ندارد، در شروع يا پايان كارها مشكل دارد.
ـ به ديگران بيش از حد اهميت مي دهد و براي اينكه مبادا آنها را از دست بدهد، گاه تن به كارهايي مي دهد كه براي خودش خوشايند نيست.
ـ وقتي قرار باشد رابطه اي را به پايان ببرد، از ترس تنهايي، سريع سراغ جانشين مي گردد.
ـ خيلي نگران است كه به تنهايي نتواند از خودش مراقبت كند.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

در افرادي كه در كودكي، مسئوليت نگهداري از خواهر و برادر كوچكتر را برعهده داشته اند، احتمال اينكه در ارتباط هاي جدي زندگي شان سراغ افراد وابسته بروند بيشتر است. بعضي افراد، نياز شديدي دارند به اينكه احساس كنند فرد ديگري به آنها نياز دارد، اين طوري احساس قدرت و ارزش مي كنند. به علاوه، بعضي ها، وقتي مي بينند طرف مقابل چه قدر وابسته است، از اينكه بخواهند او را ترك كنند به شدت دچار احساس گناه مي شوند.

آخرش چه مي شود؟

افراد وابسته مي توانند ديگران را به ستوه بياورند. براي هر چيزي مي خواهند نظر ديگران را داشته باشند و خودشان نمي توانند به تنهايي تصميم بگيرند. بايد سعي كرد او را عادت به مستقل تر بودن داد. به جايش انتخاب نكرد. اگر براي درمان اقدام مي شود فراموش نكنيد كه او تنها براي كسب رضايت ديگران حاضر به مراجعه است و خيلي نبايد دل به درمان بست. بايد سعي شود روابط اجتماعي او را گسترش داد و اگر تصميم به قطع رابطه گرفته شد، بايد براي سيل اشك هايش نيز آماده شد.

۱۲. محبوب سرسخت (اختلال شخصيت وسواسي)

علائم:

ـ ذهنش مشغول جزئيات است و با اهميت دادن به محدوديت ها، فرصت تفريح را از خود مي گيرد.
ـ آن قدر كمال گرايي او زياد است كه نمي تواند كارهايش را به پايان ببرد.
ـ خود را حسابي وقف كار مي كند.
ـ بسيار پايبند اخلاقيات است و در اين زمينه هيچ انعطاف پذيري ندارد.
ـ نمي تواند از وسايل قديمي خودش دل بكند و حاضر نمي شود آنها را دور بيندازد.
ـ حاضر نمي شود در كاري با ديگران همكاري كند، مگر اينكه همه چيز مطابق ميلش انجام شود.
ـ معمولاً خيلي خسيس است و به سختي براي خودش و ديگران پول خرج مي كند.
ـ غالباً لجباز و يكدنده است و مي خواهد خودش همه را تحت كنترل داشته باشد.

چرا جذب چنين آدمي مي شوم؟

اين افراد در نگاه اول، آدم هايي منضبط و بااخلاق و سختكوش به نظر مي رسند و داراي ويژگي هايي هستند كه همه آنها را تحسين مي كنند. در بعضي موارد افرادي جذب چنين آدم هايي مي شوند كه خودشان را آدم هاي بي نظمي مي دانند و با اين كار انگار مي خواهند بي نظمي هاي خود را بپوشانند يا جبران كنند. به علاوه عده اي هستند كه به شدت اعتقاد دارند يكي از زوج ها بايد به سختي كار كند و ديگري، چيز زيادي از زندگي و كارهاي مهم آن سر در نياورد.

آخرش چه مي شود؟

زندگي با شخصيت وسواسي سخت است چون كم كم تبديل به آدمي مي شود كه نقشي در زندگي ندارد، برايش تصميم مي گيرند، برنامه ريزي مي كنند، بودجه را هم تعيين مي كنند. به علاوه، اين افراد بيشتر وقت خودشان را سر كار مي گذارند و از ديدن برنامه هاي كاري خود بيشتر به هيجان مي آيند تا ديدن خانواده! البته اينكه سختكوش هستند خيلي خوب است ولي وقتي هيچ زماني براي تفريح ندارند و دل شان هم نمي آيد پولي خرج كنند، چه فايده؟ خبر خوب اينكه احتمال درمان وجود دارد.
اشاره: در فيلم «آملي» شخصيت آملي عاشق جزئيات است. به چيزهايي توجه مي كند كه كسي متوجه آنها نمي شود عادت هاي عجيب و غريبي هم دارد كه ديگران را به تعجب وا مي دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امیدواریم بتوانیم با کمک خدای متعال و شما دوستان عزیز بهترین خدمات را ارائه دهیم .قابل ذکر است تمام مطالب در چهار چوب قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    محتوای این وبلاگ را چگونه عرض یابی می کنید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 93
  • بازدید امروز : 135
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 139
  • بازدید ماه : 322
  • بازدید سال : 337
  • بازدید کلی : 6,433